![🇩🇪](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t16/1/16/1f1e9_1f1ea.png)
![🇩🇪](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t16/1/16/1f1e9_1f1ea.png)
![🚢](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t3f/1/16/1f6a2.png)
![🚢](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t3f/1/16/1f6a2.png)
![🏡](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t77/1/16/1f3e1.png)
![🏡](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t77/1/16/1f3e1.png)
![🇵🇱](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/te0/1/16/1f1f5_1f1f1.png)
![🇵🇱](https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/te0/1/16/1f1f5_1f1f1.png)
Kiedy umilkła pierwsza seria strzałów z okrętu Schleswig-Holstein, Wojciech Najsarek, zawiadowca stacji Gdańsk-Westerplatte i żołnierz ochotnik, próbował przebiec na pozycje polskie, ale zauważyła go nacierająca kompania szturmowa niemieckiej marynarki wojennej. Najsarek padł. Był pierwszym polskim żołnierzem, który zginął w II wojnie światowej.
Schleswig-Holstein nie przetrwał wojny. W dniu 18 grudnia 1944 r. trafiony przez bombowce Królewskich Sił Lotniczych zatonął w płytkich wodach w pobliżu Gdyni (wówczas Gotenhafen). Po wojnie radziecka marynarka wojenna wyremontowała go pobieżnie i używała w funkcji ćwiczebnego celu na wodach Zatoki Fińskiej. Wrak statku istnieje nadal, ale spoczywa na dnie morskim.